رایانش ابری چیست؟
رایانش ابری (cloud computing)، ارائه خدمات مختلف از طریق اینترنت است. این منابع شامل ابزارها و برنامه هایی مانند ذخیره سازی داده ها ، سرورها ، پایگاه های داده ، شبکه و نرم افزار است.
ذخیره سازی مبتنی بر کلود به جای نگه داشتن فایل ها در یک دیسک سخت اختصاصی یا دستگاه ذخیره سازی محلی ، ذخیره آنها را در یک پایگاه داده از راه دور امکان پذیر می کند. تا زمانی که یک دستگاه الکترونیکی به وب دسترسی داشته باشد می تواند به داده ها و برنامه های نرم افزاری برای اجرای آن دسترسی داشته باشد.
محاسبات ابری به دلایلی از جمله صرفه جویی در هزینه ، افزایش بهره وری ، سرعت و کارایی ، عملکرد و امنیت گزینه محبوب مردم و مشاغل است.
درک رایانش ابری
رایانش ابری به این دلیل نامگذاری شده است زیرا دسترسی به اطلاعات از راه دور در کلود یا فضای مجازی امکان پذیر می باشد. شرکت های ارائه دهنده خدمات ابری کاربران را قادر می سازند تا پرونده ها و برنامه ها را در سرورهای از راه دور ذخیره کرده و سپس از طریق اینترنت به کلیه داده ها دسترسی پیدا کنند. این بدان معناست که کاربر برای دسترسی به آن ملزم به حضور در مکان خاصی نیست و به کاربر امکان می دهد از راه دور کار کند.
در رایانش ابری دیگر لازم نیست دستگاه شما پردازش های سنگین برای اجرا برنامه ها را انجام دهد . همه این کارها را به سمت رایانه های بزرگ دور از فضای مجازی سوق می دهد. داده ها ، کارها و برنامه های شما از هر دستگاهی و هر کجای دنیا که با آن می توانید به اینترنت وصل شوید در دسترس است.
رایانش ابری می تواند هم به صورت عمومی و هم به صورت خصوصی باشد. سرویس های ابری عمومی خدمات خود را با پرداخت هزینه از طریق اینترنت ارائه می دهند. از طرف دیگر سرویس های ابری خصوصی فقط به تعداد معینی از افراد خدمات ارائه می دهند. این سرویس ها سیستمی از شبکه ها هستند که خدمات میزبان را تأمین می کنند. یک گزینه ترکیبی نیز وجود دارد که عناصری از خدمات عمومی و خصوصی را با هم ترکیب می کند.
انواع سرویس های ابری
صرف نظر از نوع خدمات ، خدمات رایانش ابری مجموعه ای از سرویس ها را در اختیار کاربران قرار می دهد از جمله:
پست الکترونیک
ذخیره سازی ، تهیه نسخه پشتیبان و بازیابی اطلاعات
ایجاد و آزمایش برنامه ها
تجزیه و تحلیل داده ها
پخش صوتی و تصویری
ارائه نرم افزار در صورت تقاضا

رایانش ابری هنوز یک سرویس نسبتاً جدید است اما توسط سازمانهای مختلفی از شرکتهای بزرگ گرفته تا مشاغل کوچک ، سازمانهای غیرانتفاعی، سازمان های دولتی و حتی مصرف کنندگان منفرد استفاده می شود.
مدل های استقرار رایانش ابری
ابرها انواع مختلفی دارند که هر کدام با دیگری متفاوت است.
1. برهای عمومی: خدمات خود را بر روی سرورها و فضای ذخیره سازی در اینترنت ارائه می دهند. این شرکت ها توسط شرکت های شخص ثالث اداره می شوند که کلیه سخت افزارها ، نرم افزارها و زیرساخت های عمومی را مدیریت و کنترل می کنند. مشتریان از طریق حساب هایی که تقریباً برای هر كس قابل دسترسی است به خدمات دسترسی پیدا می كنند.
2. ابرهای اختصاصی: مختص مشتریان خاص ، معمولاً یک تجارت یا سازمان است. مرکز خدمات داده شرکت ممکن است میزبان سرویس رایانش ابری باشد. بسیاری از خدمات محاسبات ابری خصوصی در یک شبکه خصوصی ارائه می شوند.
3. ابرهای ترکیبی: همانطور که از نام آن پیداست ترکیبی از خدمات عمومی و خصوصی است. این نوع مدل قابلیت انعطاف پذیری بیشتری به کاربر می دهد و به بهینه سازی زیرساخت و امنیت کاربر کمک می کند.
اشکال جدید خدمات رایانش ابری شامل ابر جامعه ، ابر بیک دیتا و چند ابر است.
انواع رایانش ابری
رایانش ابری یک فناوری واحد مانند میکروچیپ یا تلفن همراه نیست. بلکه این سیستم در درجه اول از سه سرویس تشکیل شده است: نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS) ، زیرساخت به عنوان سرویس (IaaS) و پلت فرم به عنوان سرویس (PaaS).
نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS): شامل مجوز استفاده از یک نرم افزار برای مشتریان است. مجوزها معمولاً از طریق مدل pay-as-you-go یا در صورت تقاضا ارائه می شوند. این نوع سیستم را می توان در Microsoft Office 365 یافت.
زیرساخت به عنوان سرویس (IaaS): شامل روشی برای ارائه همه چیز از سیستم عامل ها به سرورها و ذخیره سازی از طریق اتصال مبتنی بر IP به عنوان بخشی از یک سرویس درخواستی است. مشتریان را از خرید نرم افزار یا سرور بی نیاز می کند و در عوض این منابع را در یک سرویس برون سپاری و درخواستی تهیه می کنند. از مثالهای معروف سیستم IaaS می توان به IBM Cloud و Microsoft Azure اشاره کرد.
سیستم عامل به عنوان یک سرویس (PaaS): به عنوان پیچیده ترین لایه محاسبات مبتنی بر ابر در نظر گرفته می شود. PaaS شباهت هایی با SaaS دارد ، تفاوت اصلی این است که به جای ارائه نرم افزار به صورت آنلاین ، در واقع بستری برای ایجاد نرم افزاری است که از طریق اینترنت تحویل می شود. این مدل شامل سیستم عامل هایی مانند Salesforce.com و Heroku است.
مزایای کلود
نرم افزار مبتنی بر Cloud مزایای زیادی را از جمله توانایی استفاده نرم افزار از هر دستگاهی یا از طریق یک برنامه بومی یا یک مرورگر به شرکت های مختلف ارائه می دهد. در نتیجه ، کاربران می توانند پرونده ها و تنظیمات خود را به صورت کاملاً یکپارچه به دستگاه های دیگر منتقل کنند.
رایانش ابری چیزی فراتر از دسترسی به پرونده ها در چندین دستگاه است. به لطف سرویس های رایانش ابری کاربران می توانند ایمیل خود را در هر رایانه بررسی کرده و حتی با استفاده از سرویس هایی مانند Dropbox و Google Drive پرونده ها را ذخیره کنند. خدمات رایانش ابری همچنین امکان پشتیبان گیری از موسیقی ، فایلها و عکسهای خود را برای کاربران فراهم می کند تا کاربران مطمئن باشند در صورت خرابی هارد دیسک ، بلافاصله آن فایلها در دسترس هستند.
این همچنین به مشاغل بزرگ امکان صرفه جویی عظیمی را می دهد. قبل از اینکه ابر به گزینه ای مناسب تبدیل شود ، شرکت ها ملزم به خرید ، ساخت و نگهداری هزینه های فناوری و زیرساخت های مدیریت اطلاعات شدند . شرکت ها می توانند مراکز پر هزینه سرور و بخش های فناوری اطلاعات را برای اتصال سریع اینترنت ، جایی که کارمندان با اینترنت به منظور تعامل وظایف خود با ابر ارتباط برقرار می کنند ، مبادله کنند.
ساختار ابری به افراد امکان می دهد تا اطلاعات روی میز کار یا لپ تاپ خود را ذخیره کنند. همچنین به کاربران اجازه می دهد تا نرم افزار را سریعتر ارتقا دهند زیرا شرکت های تولید کننده نرم افزار می توانند محصولات خود را از طریق وب ارائه دهند نه از طریق روش های ملموس تر از جمله دیسک ها یا درایوهای فلش. به عنوان مثال ، مشتریان Adobe می توانند از طریق اشتراک مبتنی بر اینترنت به برنامه های موجود در Creative Cloud خود دسترسی پیدا کنند. این به کاربران امکان می دهد نسخه های جدید برنامه های خود را به راحتی بارگیری کنند.
معایب کلود
با تمام سرعت ، کارایی و نوآوری های همراه با رایانش ابری ، طبیعتاً خطرات وجود دارد.
امنیت همیشه یک نگرانی بزرگ برای ابر بوده است ، به خصوص هنگامی که صحبت از سوابق پزشکی حساس و اطلاعات مالی می شود. در حالی که مقررات خدمات رایانش ابری را مجبور به تقویت اقدامات امنیتی و انطباق خود می کنند ، اما این مسئله همچنان یک مسئله مداوم است. رمزگذاری از اطلاعات حیاتی محافظت می کند اما اگر آن کلید رمزگذاری از بین برود ، داده ها از بین می روند.
سرورهایی که توسط شرکتهای رایانش ابری نگهداری می شوند نیز ممکن است قربانی بلایای طبیعی ، اشکالات داخلی و قطعی برق شوند. دامنه جغرافیایی رایانش ابری محاسبات هر دو روش را کاهش می دهد: خاموشی در کالیفرنیا می تواند کاربران را در نیویورک فلج کند و در صورت خرابی ارائه دهنده خدمات مستقر در ماین ، یک شرکت در تگزاس می تواند داده های خود را از دست بدهد.
مانند هر فناوری مشکل یادگیری هم برای کارمندان و هم برای مدیران وجود دارد. اما دسترسی داشتن تعداد زیادی از افراد از طریق یک پورتال به اطلاعات ، اشتباهات سهوی کارکنان می تواند به کل سیستم اسیب بزند.
دنیای تجارت
مشاغل می توانند از روش های مختلف از رایانش ابری استفاده کنند. برخی از کاربران همه برنامه ها و داده ها را بر روی cloud نگهداری می کنند ، در حالی که برخی دیگر از یک مدل ترکیبی استفاده می کنند ، برنامه ها و داده های خاصی را در سرورهای خصوصی و دیگر فایل ها را در cloud نگهداری می کنند.
وقتی نوبت به ارائه خدمات می رسد ، شرکتهای بزرگ رایانش ابری عبارتند از:
Google Cloud
Amazon Web Services) AWS)
Microsoft Azure
IBM Cloud
Alibaba Cloud
سرویس های وب آمازون 100٪ عمومی است و شامل یک مدل برون سپاری شده با هزینه پرداخت است و پس از ورود به سیستم عامل ، می توانید برای برنامه ها و خدمات اضافی ثبت نام کنید. Microsoft Azure به مشتریان اجازه می دهد برخی از داده ها را در سایت های خود نگه دارند. در همین حال ، کلود علی بابا یکی از شرکت های تابعه گروه علی بابا است.
خلاصه متن
رایانش ابری ارائه خدمات مختلف از طریق اینترنت است ، از جمله ذخیره سازی داده ها ، سرورها ، پایگاه های داده ، شبکه و نرم افزار.
فضای ذخیره سازی مبتنی بر ابر امکان ذخیره پرونده ها در یک پایگاه داده از راه دور و بازیابی آنها را در صورت درخواست فراهم می کند.
خدمات می توانند هم دولتی و هم خصوصی باشند : خدمات عمومی بصورت آنلاین و با پرداخت هزینه ارائه می شوند در حالی كه سرویس های خصوصی در یك شبكه به مشتری های خاص میزبانی می شوند.